Het koude weer leidt bij veel mensen tot ergernis en geklaag. Zij verlangen naar de zomer en kunnen niet wachten tot het kwik weer stijgt. Helaas moeten we er allemaal het beste van maken zo lang het vriest buiten. Maar wie geniet er niet van die heerlijke koude nachten waarbij je kan wegkruipen onder de dekens?

Het koude weer heeft invloed op onze nachtrust, waardoor we beter slapen in de herfst en winter dan in de warmere maanden. Nu vragen wij ons af: welk effect heeft het weer precies op onze nachtrust?

Het effect van een lage temperatuur

Als de temperatuur buiten daalt, gaat de verwarming binnenshuis aan. Voor overdag is dat geen probleem en juist heerlijk als je thuis komt na een lange dag. Dit gaat echter niet op voor de slaapkamer. Als je slaapt, went je lichaam aan de temperatuur in de kamer. Vaak slaap je het beste als je in een frisse ruimte ligt en je lichaamstemperatuur enigszins is verlaagd. Het is dus beter om de thermostaat wat lager of helemaal uit te zetten ’s nachts.

Slapen op de tocht

Een open raam of deur is ideaal om je huis te luchten gedurende de dag. Veel mensen vinden het fijn om ook ’s nachts iets open te zetten. Echter beïnvloedt tocht de slaap, waardoor je sneller wakker wordt en ligt te woelen. Tevens blijkt dat mensen die op de tocht slapen een verhoogde hartslag hebben. Maar je kunt best met je raam open slapen als er niet teveel wind is. De volgende ochtend kan je alles weer open zetten.

Langer slapen bij koud weer

In de koude wintermaanden is het overdag beduidend korter licht dan gedurende de rest van het jaar, terwijl zonlicht juist zorgt voor ons alerte en energieke gevoel. Door het gebrek aan natuurlijk zonlicht merkt het lichaam minder verschil tussen dag en nacht. Het signaal voor het lichaam om slaperig te worden mist, waardoor je jezelf vaak de gehele dag moe voelt. Hiertegenover staat echter wel dat je ’s nachts heerlijk zult slapen. Vooral wanneer het koud is, dan is het extra lekker om je nog eens om te draaien onder je warme dekbed.

Minder stress door kou

Alhoewel vaak gedacht wordt dat de zomer een periode voor ontspanning is, blijkt stress juist minder te zijn in de winter. Cortisol, het stresshormoon, stijgt vooral overdag en het daalt weer gedurende de nacht daalt het. Een te hoog cortisolgehalte verstoort de nachtrust en zo ook het slaapritme. Doordat mensen over het algemeen in de winter meer slapen, daalt de hoeveelheid cortisol en kun je voorzichtig concluderen dat je in de winter minder stress ervaart.

Zoals je ziet zijn er allerlei voordelen van koud weer voor onze nachtrust. Ben jij toch echt meer een zomermens en vind je die kou maar niks? Ga dan eens voor een traag schuim topmatras. Aangezien deze het lichaamswarmte vasthoudt, verwarm je jezelf met je lichaamstemperatuur en zal je het lekker warm hebben!